Uzyskanie wypisu lub wyrysu z operatu eweidencyjnego.
Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego
Kogo dotyczy
Zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne każdy może żądać udostępnienia informacji zawartych w operacie ewidencyjnym, z zastrzeżeniem jednak, że wypisy z operatu ewidencyjnego, zawierające dane właścicieli nieruchomości bądź osób lub inne podmiotów, które władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania, na żądanie:
właścicieli oraz osób i jednostek organizacyjnych władających gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
organów administracji publicznej albo podmiotów niebędących organami administracji publicznej, realizujących, na skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
operatorów sieci w rozumieniu ustawy z dnia 7maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 777);
innych podmiotów niż wymienione, które mają interes prawny w tym zakresie.
Czas realizacji
Termin załatwienia sprawy określa art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2021 poz. 735) - około 14 dni.
Wymagane dokumenty
Wniosek właściciela nieruchomości zawierający:
dane właściciela nieruchomości wraz z adresem do korespondencji,
oznaczenie nieruchomości wg katastru nieruchomości oraz wg ksiąg wieczystych.
Opłaty
Wniosek podlega opłacie zgodnie z Ustawą z dnia 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne
Pełnomocnictwo 17 złotych
Tryb odwoławczy
Brak
Podstawa prawna
Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz. U. z 2021 roku, poz. 1990),
Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390),
Ustawa o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2019 poz. 1781).
Dodatkowe informacje
W przypadku podziału nieruchomości, odłączenia działki/części nieruchomości z jednej księgi wieczystej w celu założenia nowej księgi wieczystej – konieczny jest wypis oraz wyrys z mapy ewidencyjnej.
Uzyskanie dokumentu zawierającego dane osobowe przez podmioty nie będące właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem wieczystym wymaga wskazania interesu prawnego poprzez wskazanie przepisu prawa materialnego upoważniającego wnioskodawcę do uzyskania lub zobowiązującego organ do wydania żądanego dokumentu. W punkcie 11 wniosku należy podać podstawę prawną (konkretny Art. lub §).
Jeżeli wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości, do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo lub inny dokument upoważaniający do pozyskania danych osobowych.
Opłaty dokonuje się w dniu odbioru dokumentów. W przypadku wysyłki dokumentów pocztą, należy podać adres e-mail w celu przesłania Dokumentu Obliczenia Opłaty.