A+
A-
Wersja kontrastowa
Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Mazowieckim





 Drukuj

Wniosek o sprzedaż prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa

Uzyskanie prawa własności.

Kogo dotyczy

Osoby zainteresowane zakupem prawa własności nieruchomości.

Czas realizacji

Termin udzielenia odpowiedzi uzależniony jest od ilości rozpatrywanych wniosków. Sprawa rozstrzygana jest w trybie cywilnoprawnym

Wymagane dokumenty

Wniosek o sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa.
Pełnomocnictwo - w przypadku występowania przez Pełnomocnika określające prawidłowo zakres umocowania z podpisem i danymi mocodawcy oraz osoby, której udzielono pełnomocnictwa

Opłaty

Brak.

Tryb odwoławczy

Brak.

Podstawa prawna

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny
Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami

Dodatkowe informacje

Sprzedaż nieruchomości gruntowej następuje w drodze przetargu, stosownie do przepisów rozdziału 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami
W przypadku zbywania nieruchomości osobom fizycznym i prawnym pierwszeństwo w ich nabyciu, z zastrzeżeniem art. 216a, przysługuje osobie, która spełnia jeden z następujących warunków:
przysługuje jej roszczenie o nabycie nieruchomości z mocy niniejszej ustawy lub odrębnych przepisów, jeżeli złoży wniosek o nabycie przed upływem terminu określonego w wykazie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami; termin złożenia wniosku nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu;
jest poprzednim właścicielem zbywanej nieruchomości pozbawionym prawa własności tej nieruchomości przed dniem 5 grudnia 1990 r. albo jego spadkobiercą, jeżeli złoży wniosek o nabycie przed upływem terminu określonego w wykazie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami; termin złożenia wniosku nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu,
jest najemcą lokalu mieszkalnego, a najem został nawiązany na czas nieoznaczony.
Nieruchomość gruntowa stanowiąca własność Skarbu Państwa może być sprzedana za zgodą wojewody.
W toku postępowania organ właściwy do rozpatrzenia wniosku może żądać od Wnioskodawcy dodatkowych dokumentów, uaktualnienia dokumentów już złożonych, bądź występować do innych organów i urzędów w celu pozyskania dodatkowych dokumentów oraz informacji niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
Wszystkie załączniki powinny stanowić oryginały dokumentów lub ich kserokopie potwierdzone „za zgodność z oryginałem”. W przypadku złożenia niepotwierdzonych kserokopii należy oryginały przedłożyć do wglądu.
Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku każdorazowo bada, czy w stosunku do zbywanej nieruchomości nie toczą się postępowania administracyjne, a także sądowe dotyczące prawidłowości jej nabycia przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego oraz postępowania z wniosków dawnych właścicieli lub ich następców prawnych o zwrot, jak również czy istnieją roszczenia wynikające z przepisów Kodeksu cywilnego i innych przepisów prawa.
Cena sprzedaży zbywalnej nieruchomości zostaje ustalona na podstawie art. 67 ustawy z dnia 21 sierpnia o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.) i na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).
Sprawa kończy się umową w formie aktu notarialnego bądź pismem odmawiającym uwzględnienia wniosku.
Składanie wniosków nie jest ograniczone terminem.

© 2024 Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Mazowieckim
aplikacja: 1.10.002.013, baza: 1.8.5.12
Logotypy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce