Zmiana danych w ewidencji.
Wniosek w sprawie zgłoszenia zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków
Kogo dotyczy
Osób i podmiotów.
Czas realizacji
Prowadzonej w trybie czynności materialno-technicznej niezwłocznie nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów stanowiących podstawę aktualizacji ewidencji gruntów i budynków;
Prowadzonej w trybie decyzyjnym niezwłocznie, jednak nie dłużej niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku, w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej dwóch miesięcy.
Wymagane dokumenty
Wniosek zgłoszenia zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
Dokumentacja geodezyjna lub inne dokumenty niezbędne do wprowadzenia zmian.
Opłaty
Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków na podstawie zgłoszenia (czynność materialno-techniczna) nie podlega opłacie skarbowej,
opłata skarbowa w wysokości 10zł – w przypadku, gdy aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje na podstawie decyzji administracyjnej.
Tryb odwoławczy
14 dni od daty doręczenia decyzji.
Podstawa prawna
art. 7d pkt. 1, art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 2a pkt. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1990 ze zm.),
Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 1390 ze zm.),
ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 ze zm.).
Dodatkowe informacje
Ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące:
gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty;
budynków - ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych;
lokali - ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej
W ewidencji gruntów i budynków wykazuje się m.in. także:
właścicieli nieruchomości, a w przypadku:
nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego - oprócz właścicieli inne podmioty, w których władaniu lub gospodarowaniu, w rozumieniu przepisów o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa, znajdują się te nieruchomości,
gruntów, dla których ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić ich właścicieli - osoby lub inne podmioty, które władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania;
miejsce pobytu stałego lub adres siedziby podmiotów, o których mowa w pkt 1.
W ewidencji gruntów i budynków w przypadku osób fizycznych ujawnia się adres zameldowania na pobyt stały oraz adres pobytu stałego inny niż adres zameldowania na pobyt stały, jeżeli jest znany. Adres zameldowania na pobyt stały osób fizycznych to adres wykazany w bazie PESEL. Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności, obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy.
W/w osoby są obowiązane zgłaszać właściwemu staroście zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.